Cafeïne tijdens koolhydraatarm dieet voor betere sportresultaten?

16 May 2022

Cafeïne tijdens koolhydraatarm dieet voor betere sportresultaten?

Volg je een koolhydraatarm dieet en wil je voorkomen dat je voortgang remt, of je spieren verliest? Misschien is slim gebruik van cafeïne dan waardevol voor jou!

Volg je een koolhydraatarm dieet, dan zal je merken dit dit invloed kan hebben op de energie die je hebt voor sport. Trainen op een koolhydraatarm dieet kan dezelfde beperkingen hebben op jouw mogelijkheid om te trainen als wanneer je een hartpatiënt zou zijn.

Natuurlijk zijn de mogelijke gevolgen van het negeren van die beperkingen verschillend. Voor de hartpatiënt kan te hard trainen betekenen dat je je borst vastklemt, terwijl te hard trainen als je een koolhydraatarm dieet volgt, kan betekenen dat je ofwel geen vooruitgang boekt of dat je spiermassa verliest. Dit is vaak niet het doel van jouw harde werk.

Dat terwijl de combinatie van beperkingen van voeding in combinatie ook juist heel effectief kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan sportvasten.

Vandaar dat er veel onderzoek wordt gedaan naar het verbeteren van effectiviteit van sporten, ook in combinatie met een koolhydraatarm dieet. Een van deze onderzoeken richt zich op het gebruik van cafeïne.

ONDERZOEK GEBRUIK CAFEÏNE VOOR SPORT IN COMBINATIE MET KOOLHYDRAATARM DIEET

Braziliaanse onderzoekers ontdekten dat het gebruik van cafeïne voor het sporten kan zorgen dat werkende spieren minder eiwitten afbreken tijdens het sporten door de beschikbaarheid van glucose te vergroten. Dat betekent dat de koolhydraatarme sporters harder kunnen trainen zonder bang te hoeven zijn spiermassa te verliezen.

Hoe is dit onderzocht?

  • De wetenschappers testen 14 fietsers in de leeftijd van 18 tot 36 jaar. 
  • Elke deelnemer moest drie dagen lang een koolhydraatarm dieet volgen, terwijl ze hun normale training aanhielden.
  • Op de derde dag van elk driedaags dieet moesten de proefpersonen twee uur fietsen op 75-85% van hun maximale hartslag.
  • Een uur voor elke proef kregen wielrenners een placebo of cafeïne (5 mg per kilogram lichaamsgewicht).
  • Bloedmonsters werden genomen in rust (vóór het fietsen) en met tussenpozen van 30 minuten gedurende de trainingsperiode.

Wat waren de resultaten?

  • Vergeleken met de placebogroep vertoonde de cafeïnegroep een afname van spier “verzuring”, men kon dus langer en effectiever sporten
  • De placebogroep vertoonde een significant hogere hoeveelheid verzuring in hun bloed.
  • De cafeïnegroep vertoonde een significante toename van de bloedglucosespiegels.

Kortom. Het gebruiken van cafeïne voor het sporten kan een positief effect hebben op trainingsresultaten als je een koolhydraatarm dieet volgt!

Wil jij ook op een slimme manier aan de slag met trainen en voeding? Kom dan eens langs voor een intakegesprek. We stellen graag voor jou een passend en uitdagend programa op om jou te helpen je doelen te bereiken.

Onderzoek: Eduardo Prado, et al. “Caffeine decreases ammonia in athletes using a ketogenic diet during prolonged exercise,” Nutrition, Nov-Dec 2021;91-92:111377

Recente berichten

Super ervaring kickboxen Den Haag!

4 February 2024

Super ervaring kickboxen Den Haag!

Trainen bij PPT is een aanrader!!

14 January 2024

Trainen bij PPT is een aanrader!!

Personal training dat is toch niks voor mij?

5 January 2024

Personal training dat is toch niks voor mij?

Long term results

21 November 2023

Long term results

Om je de best mogelijke ervaring te bieden op onze website, gebruiken wij en derde partijen technieken zoals cookies.
Bekijk onze cookie policy hier.